اصفهان، خیابان امام خمینی، شهرک صنعتی امیرکبیر، خیابان عطاالملک، فاز 8

0

سبد خرید

لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

هم لاستیک طبیعی و هم لاستیک مصنوعی جایگاه مهمی در صنعت لاستیک دارند که هر دو تقاضای بالایی از سوی تولیدکنندگان دارند. تفاوت بین لاستیک طبیعی و مصنوعی (از نظر نحوه ساخت و خواص آنها) باعث می شود هر دو نوع لاستیک برای کاربردهای مختلف مفید باشند. در این پست به بررسی لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی می پردازیم و تفاوت ها و مزایا و معایب هر دو را توضیح می دهیم.

شایگان لاستیک یک ارائه دهنده خدمات صنعتی پیشرو در سراسر کشور است که طیف گسترده ای از قطعات لاستیکی و پلیمری در ابعاد و متریال های مختلف با کیفیت بالا مانند لاستیک شیر پروانه ای، دیافراگم لاستیکی ، پکینگ لاستیکی و… را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.
 

لاستیک طبیعی چیست؟

لاستیک طبیعی معمولاً از درخت لاستیک پارا تهیه می شود. این گیاه بومی برزیلی اکنون در کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا مانند تایلند، اندونزی، مالزی، هند و ویتنام کشت می شود. از گیاهان دیگر می توان به عنوان منبعی برای لاستیک طبیعی استفاده کرد، از جمله درخت لاستیک پاناما، انجیر لاستیکی و قاصدک معمولی. با این حال، Hevea brasiliensis منبع مورد علاقه بسیاری برای استفاده تجاری است. لاتکس از گیاه به دست می آید و این همان چیزی است که برای ساختن لاستیک استفاده می شود. لاستیک طبیعی یک الاستومر است، به این معنی که یک ماده الاستیک است و در صورت کشیده شدن می تواند به شکل اولیه خود بازگردد. رایج ترین استفاده تجاری از لاستیک طبیعی در لاستیک ها است که در صنایع مختلف از جمله خودروسازی و هوافضا استفاده می شود .

لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

لاستیک مصنوعی چیست؟

لاستیک مصنوعی را می توان به طور مصنوعی از طریق پلیمریزاسیون مونومرها به پلیمرها تولید کرد. این را می توان به دو روش انجام داد، یا با پلیمریزاسیون محلول یا پلیمریزاسیون امولسیونی. انواع مختلفی از لاستیک های مصنوعی وجود دارد که از مونومرهای مختلف قبل از فرآیند پلیمریزاسیون ساخته شده اند. با توجه به اینکه پلیمرها به صورت مصنوعی تولید می شوند، لاستیک مصنوعی می تواند خواص مختلفی داشته باشد و کاربردهای زیادی داشته باشد. کاربرد لاستیک مصنوعی در اطراف ما دیده می شود. برخی از نمونه‌ها شامل لباس‌های مرطوب، بادکنک، PPE، کف کفش‌ها و کش‌های لاستیکی هستند.

آیا لاستیک مصنوعی بهتر از لاستیک طبیعی است؟

تفاوت بین لاستیک طبیعی و مصنوعی را می توان در نحوه تولید آن دید، یعنی خواص هر کدام متفاوت است. اما آیا یکی بهتر از دیگری است؟ هر یک نسبت به دیگری برای انواع خاصی از کاربردها مناسب تر است. به طور کلی، لاستیک مصنوعی از نظر مقاومت در برابر دما، مقاومت در برابر پیری و مقاومت در برابر سایش بهتر از لاستیک طبیعی است. تولید لاستیک مصنوعی نیز ارزان تر است.

از سوی دیگر، لاستیک طبیعی به دلیل خواص آن به عنوان یک ماده قوی، انعطاف پذیر و مقاوم در برابر حرارت شناخته شده است که برای تولید محصولات لاتکس استفاده می شود. در نهایت اینکه کدام نوع لاستیک “بهتر” است به کاربرد آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگرچه می توان برای بهبود مقاومت در برابر آب شور، مواد افزودنی به لاستیک طبیعی اضافه کرد، نئوپرن مقاومت بهتری نشان می دهد و تمایل دارد برای کاربردهای دریایی ترجیح داده شود .

جدول زیر نشان می‌دهد که اگرچه لاستیک‌های مصنوعی را می‌توان برای ایجاد خواص مطلوب در بیشتر جنبه‌ها تولید کرد، لاستیک طبیعی یک «همه‌کاره» خوب است و می‌توان با استفاده از افزودنی‌ها آن را بیشتر بهبود بخشید.

 

مقایسه خواص – لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

لاستیک طبیعیمحدوده مصنوعی
سختی در دسترس (° Shore A)25-9510-95
مقاومت در برابر دما (درجه سانتیگراد)-40 تا 80-70 تا 180
اوج دمای کوتاه مدت (°C)100100 تا 350
مقاومت کششی (N/mm 2 )258 تا 30
کشیدگی کششی (%)800150 تا 800
سایشخوبمتوسط ​​تا عالی
انعطاف پذیریعالیبد تا عالی
مقاومت در برابر نوربدبد به عالی
مقاومت در برابر اکسید شدندر حد متوسطمتوسط ​​تا عالی
مقاومت در برابر ازندر حد متوسطمتوسط ​​تا عالی
مقاومت در برابر سایش/پارگیخیلی خوببد تا عالی
اثر هوازدگیخوبمتوسط ​​تا عالی
مقاومت در برابر بنزیننامناسبنامناسب تا عالی
مقاومت در برابر مواد غذاییمناسبنامناسب تا عالی
مقاومت در برابر روغن و گریسنامناسبنامناسب تا عالی
مقاومت در برابر آبخوبنامناسب تا عالی
مطالب مرتبط:  فواید فلوروسیلیکن چیست؟

تفاوت قیمت لاستیک طبیعی با لاستیک مصنوعی

لاستیک طبیعی و مصنوعی را می توان جایگزین کرد. با این حال، تفاوت در هر یک از آنها درجه ای را که می توانند جایگزین های مستقیم باشند محدود می کند، به این معنی که بازار برای هر یک چندان مرتبط نیست، بنابراین تفاوت قیمت ها وجود دارد. معمولاً از لاستیک های طبیعی و مصنوعی به عنوان کالای مکمل در تولید لاستیک استفاده می شود. به طور کلی، تقاضا و قیمت برای هر دو نوع لاستیک مانند بخش خودرو رشد می کند.

تفاوت قیمت بین لاستیک طبیعی و مصنوعی به دلیل هر دو عامل سمت تقاضا است. استفاده و تولید و عوامل طرف عرضه، از جمله قیمت مواد اولیه و محدودیت های کشاورزی. با این حال، قیمت لاستیک در درجه اول تحت تأثیر عوامل طرف عرضه قرار می گیرد و باعث نوسانات زیادی به خصوص در لاستیک طبیعی می شود.

جدول زیر عوامل طرف تقاضا و عرضه را نشان می دهد که باعث تفاوت قیمت لاستیک طبیعی و مصنوعی می شود.

عوامل سمت تقاضا (موثر بر قیمت)عوامل جانبی عرضه (متاثیر بر قیمت)
لاستیک طبیعی· تولیدی که نیاز به استحکام، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر پارگی دارد· 5-7 سال فاصله بین کاشت و تولید

· آب و هوا

· قیمت و موجودی نهال

· هزینه کار

· در دسترس بودن و هزینه زمین

· سودآوری لاستیک نسبت به سایر محصولات زراعی

لاستیک مصنوعی· تولیدی که نیاز به مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر حرارت و پیری، کشسانی، مقاومت در برابر گریس و روغن دارد.· قیمت نهاده هایی مانند نفت خام، نفت خام و گاز طبیعی

به طور کلی، به راحتی می توان فهمید که وقتی صحبت از لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی به میان می آید، کاملاً به کاربرد بستگی دارد که بهترین نوع لاستیک برای این کار کدام است. در شایگان لاستیک، ما فرآیند خود را با استفاده از لاستیک طبیعی و مصنوعی توسعه داده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که نیازهای مشتریانمان برآورده شده است. از گسکت لاستیکی گرفته تا دیافراگم لاستیکی ، ما همیشه محصولات لاستیکی ضد لرزش با بالاترین کیفیت را تولید می کنیم.

لطفا برای اطلاعات در مورد هر یک از محصولات ما با ما تماس بگیرید.

مزایا و معایب لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

با توجه به گستره گزینه های بین لاستیک طبیعی و مصنوعی، عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است تعیین کند کدام گزینه برای برنامه های شما بهترین است. این موارد شامل معیارهای زیر است.

دوام فیزیکی

لاستیک طبیعی وقتی صحبت از کتک خوردن می‌شود، بی‌تفاوت نیست. لاستیک طبیعی یک ماده فوق‌العاده سخت است که برای هر برنامه‌ای که از نظر فیزیکی سخت می‌خواهد مانند بارگیری سپرهای اسکله و پایه‌های ضربه‌گیر مناسب است. لاستیک طبیعی به طور ذاتی دارای مقاومت عالی در برابر سایش و پارگی است. به این ترتیب، بسیاری از کاربردهای سنگین می توانند از لاستیک طبیعی بهره مند شوند.

البته برخی از مواد لاستیکی مصنوعی نیز وجود دارند که از دوام فیزیکی نیز برخوردار هستند. برخی از پلیمرهای مصنوعی وجود دارند که اگر کمی بیشتر از دوام فیزیکی نیاز داشته باشند، ممکن است برای کاربردهای شما مناسب تر باشند. به عنوان مثال، EPDM یک لاستیک مصنوعی با چگالی بالا است که مقاومت سایشی خوب را با قابلیت‌های هوازدگی عالی ترکیب می‌کند، که دومی می‌تواند مشکلاتی را برای لاستیک طبیعی ایجاد کند.

لرزش و میرایی صدا

اگر به قطعه ای برای جذب لرزش یا کاهش صدا نیاز دارید، لاستیک طبیعی یک گزینه عالی است. لاستیک طبیعی معمولاً دارای مجموعه فشاری و استحکام کششی بالایی است که برای پایه های ضربه ای و سایر کاربردهای میرایی لازم است.

مانند قبل، گزینه های مصنوعی نیز وجود دارد که در این شرایط اعمال می شود. EPDM و لاستیک بوتیل دارای قابلیت کشندگی فراوان هستند. بوتیل به ویژه برای کاربردهایی که به مواد سخت تری نیاز دارند که اساساً تمام صدا یا ارتعاش را جذب می کنند عالی است.

مقاومت ها

اگر قطعه ای به مقاومت خاصی نیاز دارد، معمولاً باید نوعی از لاستیک مصنوعی را انتخاب کنید. به غیر از سایش، پارگی و مقاومت الکتریکی، اگر محیطی دارید که نیاز به مقابله با دما، مواد یا عوامل دیگر دارد، لاستیک طبیعی لزوماً عملکرد خوبی نخواهد داشت.

خوشبختانه، انواع مختلفی از مواد لاستیکی مصنوعی وجود دارد که برای مقاومت در برابر محیط های خاص ساخته شده اند. به عنوان مثال، نیتریل و نئوپرن دارای مقاومت عالی در برابر روغن هستند، در حالی که سیلیکون کاربردهای عالی در دمای بالا است. مشکل زیست محیطی دقیق تعیین می کند که کدام پلیمر بهترین است، اما احتمال وجود دارد که یک لاستیک مصنوعی برای رفع چالش های شما وجود داشته باشد.

انتخاب بین لاستیک طبیعی و مصنوعی

هنگام تصمیم گیری بین لاستیک طبیعی و مصنوعی برای نیازهای تولید صنعتی خود، الزامات خاص برنامه خود را در نظر بگیرید.

لاستیک طبیعی برای محصولاتی که نیاز به کشش و استحکام بالایی دارند ایده آل است.

با این حال، اگر محصولات شما در معرض شرایط سخت محیطی قرار دارند یا به خواص تخصصی بیشتری نیاز دارند، لاستیک مصنوعی ممکن است انتخاب بهتری باشد.

لاستیک طبیعی و مصنوعی هر دو مزایا و محدودیت های منحصر به فرد خود را دارند. درک این موارد به شما کمک می کند موادی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با کاربرد صنعتی شما مطابقت دارد و عملکرد و دوام مطلوب را تضمین می کند.

 

نوع لاستیک مصنوعیمزایا و توضیحاتکاربرد
نئوپرنمقاوم در برابر روغن و گریس؛ چسبندگی بالا؛ انعطاف پذیری بالا؛ مقاومت بالا در برابر اشعه UV و نورهر چیزی که در معرض روغن سنگین یا گریس باشد. حمل و نقل انبوه؛ مهر و موم درب و پنجره، واحد HVAC
EPDMمقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفشبرنامه های کاربردی در فضای باز
SBR (BUNA S)مقرون به صرفه ترین لاستیک مصنوعیهمه منظوره – به طرق مختلف قابل استفاده است
نیتریل BUNA (BUNA N)یک نسخه ارزان تر و مقاوم تر از نئوپرنخودروهای غیر نظامی و نظامی؛ تجهیزات تلفن همراه
سیلیکونمقاومت در برابر درجه حرارت بالا، درجه مواد غذایی (تأیید FDA)هر چیزی که نیاز به گرمای زیاد دارد یا مستلزم قرار گرفتن در معرض دمای داغ است، از جمله ماشین، پخت و پز، پخت و نگهداری غذا، کفش و لوازم الکترونیکی
ویتونحرارت بالا؛ مقاومت شیمیایی گستردهاسید بالا یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خشن
HNBR (نیتریل اشباع)قدرت فیزیکی: ماندگاری بالا پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، روغن و مواد شیمیاییبرنامه های کاربردی خواستار عملکرد در تنظیمات صنعتی یا خودرو. اغلب برای مهر و موم، شیلنگ و تسمه در اتومبیل استفاده می شود
فلوروکربندمای بالا و مقاومت شیمیایی عالیمهر و موم برای موتورهای هواپیما و خودرو؛ موقعیت های گسترده قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

لاستیک طبیعی در مقابل لاستیک مصنوعی

سوالات متداول در مورد لاستیک طبیعی

آیا لاستیک طبیعی سمی است؟
نه، غیر سمی است. از آنجایی که لاستیک از گیاهان به دست می آید، به همان اندازه آلی است. با این حال، برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند.

آیا لاستیک طبیعی همان لاتکس است؟
نه، آنها یکسان نیستند. این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما متفاوت هستند. لاتکس یک اصطلاح کلی برای هر پلیمر به شکل مایع است. هنگامی که لاستیک تولید می شود، لاتکس لاستیک طبیعی ماده شیری از گیاهان است که برای ساخت آن استفاده می شود.

چرا لاستیک طبیعی بهتر از مصنوعی است؟
لاستیک طبیعی بهتر از نوع مصنوعی آن است زیرا سازگار با محیط زیست است. بوی ملایم تری دارد، انعطاف پذیرتر است و هنگامی که با نیروی زیاد کشیده می شود، مقاومت بسیار بالایی دارد.

چرا به آن لاستیک می گویند؟
در انگلستان دهه 1600، مردم از لاستیک به عنوان چیزی که می تواند آثار یا کثیفی را پاک کند، یاد می کردند. در سال 1751، چارلز ماری د لا کاندامین در تحقیقات خود کشف کرد که این ماده می تواند علائم مداد سربی را از روی کاغذ پاک کند و نام “لاستیک” بر اساس این کیفیت انتخاب شد.

آیا لاستیک سرطان زا است؟
لاستیک طبیعی به دلیل ماهیت ارگانیک خود سرطان زا نیست. در مورد لاستیک تولید شده در آزمایشگاه، برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن می تواند باعث سرطان شود و افرادی که در زمینه تولید کار می کنند ممکن است در معرض خطر باشند.

معایب لاستیک طبیعی چیست؟
لاستیک طبیعی دارای چند معایب است:

به‌سرعت فرسوده می‌شود، به‌ویژه زمانی که در معرض عواملی مانند نور شدید خورشید یا اکسیژن قرار می‌گیرد.
برخی از افراد به لاتکس حساسیت دارند و استفاده از آن باعث تحریک پوست آنها می شود.
مقاومت کمی در برابر گریس و روغن دارد – آنها باعث آسیب به لاستیک می شوند.

آیا لاتکس زیست تخریب پذیر است؟
بله همینطور است. به دلیل منشا گیاهی آن، می توان آن را برای جلوگیری از آلودگی تجزیه کرد. همتای مصنوعی آن زیست تخریب پذیر نیست.

ماندگاری لاستیک طبیعی چقدر است؟
لاستیک طبیعی بین 5 تا 25 سال دوام می آورد. این بستگی به استفاده از آن، فرکانس و محیطی دارد که در آن استفاده می شود. اگر در معرض عناصر، به خصوص دماهای شدید قرار گیرد، مدت زمان کوتاه تری دوام می آورد.

لاستیک طبیعی چقدر قوی است؟
بسیار قوی است، با استحکام کششی 20-25 مگاپاسکال (نیرو در واحد سطح). برای چشم انداز، استحکام کششی موهای طبیعی 10 مگاپاسکال است و فولاد ضد زنگ دارای MPa حدود 860 مگاپاسکال است.

آیا می توانید لاستیک را دور بریزید؟
بله، زیرا زیست تخریب پذیر است. با این حال، بازیافت انتخاب بهتری برای پردازش برای استفاده های جدید است – در ساخت و ساز، پوشش زمین بازی، و سطوح ورزشی مانند زمین بسکتبال.

 

مطالب مرتبط:  گلگیر لاستیکی برای قایق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شایگان لاستیک، طراح و تولیدکننده تمامی قطعات لاستیکی مطابق استانداردهای جهانی و نیز استفاده از بهترین متریال روز دنیا با کادری مجرب آمادگی تولید و عرضه انواع دیافراگم ها در سایزها و ضخامتهای مختلف مطابق درخواست شما مشتریان گرامی می باشد.شایگان لاستیک، با بیش از یک دهه تجربه در عرصه طراحی و تولید انواع قطعات لاستیکی و پلیمری در ابعاد و متریال های مختلف و استفاده از جدیدترین اطلاعات این صنعت و دارا بودن کادر فنی مجرب، ضمن رعایت کلیه استانداردهای جهانی و با هدف پیشرفت و توسعه صنعت کشور توانسته گام بزرگی در این راه بردارد.

دسترسی سریع