اصفهان، خیابان امام خمینی، شهرک صنعتی امیرکبیر، خیابان عطاالملک، فاز 8

0

سبد خرید

فرآیند قالب گیری لاستیکی

فرآیند قالب گیری لاستیکی

برخی از شرکت ها مانند شایگان لاستیک فقط در قالب گیری و شکل دادن به لاستیک به محصولات تخصص دارند. سه نوع اصلی قالب گیری لاستیکی وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد. اما ابتدا اجازه دهید کمی بیشتر در مورد فرآیند قالب گیری لاستیک عمیق تر صحبت کنیم. همینطور برای مشاهده ترکیب لاستیکی میتوانید به مقالات ما مراجعه کنید. از محصولاتی که با قالب گیری ساخته میشوند اورینگ لاستیکی ، اورینگ NBR ، اورینگ وایتون ، اورینگ EPDM ، اورینگ کالرز و اورینگ سیلیکونی می باشد.

انواع لاستیک مورد استفاده برای قالب گیری لاستیک

فهرستی طولانی و در حال رشد از انواع مختلف لاستیک مورد استفاده برای قالب گیری لاستیک وجود دارد. تنوع گسترده ای در انواع لاستیک مورد استفاده برای فرآیند قالب گیری لاستیک وجود دارد که اکثر آنها مصنوعی هستند و توسط یک فرآیند شیمیایی شامل پلیمرها تشکیل می شوند که دوام و کشش را برای فرآیند شکل دهی و شکل دهی افزایش می دهند.

برای درک مواد مورد استفاده در فرآیند تولید لاستیک، مهم است که تفاوت بین لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی را بدانید. لاستیک طبیعی از گیاه درخت لاستیک که از آن لاتکس برای تولید لاستیک گرفته می شود، به دست می آید.

لاستیک مصنوعی به طور مصنوعی با پلیمریزاسیون مونومرها به پلیمرها ساخته می شود. این فرآیند را می توان با پلیمریزاسیون محلول یا امولسیونی انجام داد. روش محلول شامل حل کردن مونومر در حلالی است که حاوی کاتالیزور است و نتیجه آن پلیمر است. در فرآیند امولسیون از امولسیونی استفاده می شود که حاوی آب، مونومر و سورفکتانت است، ترکیبی که کشش سطحی را کاهش می دهد.

لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی از لاتکس تولید شده توسط درخت لاستیک به دست می آید. این دارای استحکام کششی بالا با خواص سایشی و اصطکاک سطحی است که آن را به ماده ایده‌آلی برای لرزشگیرها، مهر و موم، حلقه‌های O، پایه‌ها، دیافراگم‌ها و ضربه گیرها تبدیل می‌کند. از آنجایی که لاستیک طبیعی به خوبی با فلز متصل می شود، می توان از آن به عنوان پوشش استفاده کرد.

این ترکیب منحصربه‌فرد از خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری، لاستیک طبیعی را به ماده‌ای ارزشمند در کاربردهای مختلف، از جمله تولید لاستیک، کفش، قطعات خودرو، محصولات صنعتی و طیف وسیعی از کالاهای مصرفی تبدیل می‌کند.

نیتریل 

لاستیک نیتریل از اکریلونیتریل و بوتادین ساخته می شود. با استفاده از فرآیند امولسیفایر که در آن آکریلونیتریل، مونومر بوتادین، یک فعال کننده و یک کاتالیزور در یک ظرف پلیمریزاسیون مخلوط می شوند، ساخته می شود. برای مخلوط شدن ترکیبات مختلف، ظرف باید تا 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) گرم شود. NBR به دلیل مقاومت در برابر آب، روغن، سیالات مختلف و حلال ها بیشترین استفاده را در بین لاستیک های مصنوعی در فرآیند قالب گیری لاستیک دارد. در برابر سایش و پارگی مقاوم بوده و خواص مکانیکی عالی دارد.

لاستیک نیتریل به دلیل مقاومت عالی در برابر روغن و شیمیایی، معمولاً در ساخت حلقه های O-Ring، واشر، مهر و موم، شیلنگ، دیافراگم و سایر اجزاء در صنایعی که قرار گرفتن در معرض روغن و سوخت رایج است، استفاده می شود. همچنین به دلیل مقاومت در برابر روغن و مواد شیمیایی در دستکش ها و سایر تجهیزات حفاظتی استفاده می شود.

فرآیند قالب گیری لاستیکی

فرآیند قالب گیری لاستیکی

نیتریل بوتادین هیدروژنه (HNBR)

HNBR با هیدروژناسیون NBR تولید می شود که الفینیک هایی را که در برابر تخریب آسیب پذیر هستند حذف می کند. به دلیل استحکام و مقاومت در برابر گرما شناخته شده است. ترکیبات لاستیکی HNBR در برابر روغن ها و سوخت های مبتنی بر نفت، هیدروکربن های آلیفاتیک، روغن های گیاهی، روغن ها و گریس های سیلیکون، اتیلن گلیکول، آب و بخار، اسیدهای رقیق، بازها و محلول های نمک مقاوم هستند. علاوه بر این، در صنعت خودرو به طور گسترده استفاده می شود.

مطالب مرتبط:  لاستیک مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش

در بخش خودرو، مهر و موم و واشر HNBR اجزای ضروری هستند که قابلیت اطمینان در موتورها، گیربکس ها و سیستم های تهویه مطبوع را تضمین می کنند. دوام آن همچنین باعث می شود HNBR به یک ماده حیاتی در صنعت نفت و گاز برای آب بندی و شیلنگ تبدیل شود که در شرایط سخت مقاومت می کند و از نشت جلوگیری می کند. HNBR همچنین در زمینه هوافضا برای اجزای حیاتی مانند O-rings و مهر و موم سیستم سوخت استفاده می شود که ایمنی و عملکرد را در ارتفاعات بالا و دماهای شدید تضمین می کند.

مونومر اتیلن پروپیلن دی ان (EPDM)

EPDM از ترکیب اتیلن، پروپیلن و یک کومونومر دی ان ساخته می شود که امکان اتصال عرضی را فراهم می کند. ساختار EPDM آن را در برابر گرما، نور و ازن مقاوم می کند و همچنین قادر به تحمل دما تا 302 درجه فارنهایت (150 درجه سانتیگراد) است. EPDM بسیار بادوام است و در یک برنامه برای مدت طولانی دوام می آورد. برای سیستم های بخار، پانل های اتومبیل و کامیون ها و سیستم های ترمز استفاده می شود

مقاومت قابل توجه EPDM در برابر گرما، هوازدگی، ازن و تشعشعات فرابنفش، آن را به یک عنصر اصلی در بخش خودرو برای مهر و موم آب و هوا، واشر و شیلنگ رادیاتور تبدیل کرده است. در صنعت ساخت و ساز، غشاهای سقف EPDM راه حل های مقاوم و ضد آب ارائه می دهند. همچنین در ساخت عایق های الکتریکی، تضمین ایمنی و طول عمر در سیستم های الکتریکی کاربرد گسترده ای پیدا می کند. انعطاف‌پذیری و دوام EPDM به صنایع دریایی و تهویه مطبوع برای واشرها و مهر و موم‌ها نیز کمک می‌کند، جایی که حفظ مقاومت محیطی بسیار مهم است.

فرآیند قالب گیری لاستیکی چیست؟

سه مرحله اصلی در فرآیند قالب گیری لاستیک وجود دارد که هر کدام بسته به نوع لاستیکی که قصد استفاده از آن را دارید و محصول نهایی که می خواهید بسازید تغییر می کند.

1. مواد خاص منبع
ابتدا، شرکت های قالب گیری لاستیک باید انواع خاصی از الاستومرها یا لاستیک های پخته نشده را از یک تامین کننده خوب تهیه کنند. الاستومر ماده ای است که با وجود اعوجاج یا کشیده شدن به اطراف، شکل خود را حفظ می کند. لاستیک خشک نشده یک ماده خام است که هنوز فرآوری نشده یا قالب گیری نشده است. این می تواند طبیعی باشد، از درختان لاستیک گرفته شده است، اما بیشتر اوقات مصنوعی است، معمولاً بر پایه نفت. توجه داشته باشید که اصطلاحات الاستومر و لاستیک به جای یکدیگر در صنعت استفاده می شوند. هر دو اساساً یک پلیمر کششی هستند.

بسیاری از محصولات لاستیکی نیز از ترکیبی از لاستیک های مختلف ساخته می شوند. شرکت قالب سازی باید انواع و مقادیر لاستیک با کیفیت را بر اساس محصول نهایی مورد نظر تهیه کند.

2. مواد لاستیکی خام را از قبل شکل دهید یا مخلوط کنید
بسته به نوع فرآیند قالب گیری لاستیکی که قصد استفاده از آن را دارید (تزریق، فشرده سازی یا انتقال – بیشتر در مورد هر کدام در زیر)، ممکن است لازم باشد انواع مختلف لاستیک را از قبل مخلوط کنید یا مواد خام را در قالب شکل دهید. گلوله ها

مطالب مرتبط:  آینده قالب گیری لاستیکی

3. لاستیک خام را در دستگاه قرار دهید
هنگامی که تمام مواد لاستیکی خام مناسب جمع آوری و شکل داده شد، می توانید لاستیک پخته نشده خود را در دستگاه انتخابی خود وارد کنید. پس از فعال شدن، دستگاه شروع به انجام فرآیند قالب گیری لاستیکی می کند. نحوه انجام این کار بستگی به فرآیندی دارد که انتخاب کرده اید.

4. لاستیک را در معرض حرارت قرار دهید
تمام لاستیک های قالب گیری شده در معرض گرما قرار می گیرند. این واکنش شیمیایی تشکیل شده را فعال می کند و لاستیک را خشک می کند و باعث می شود شکل تازه قالب گیری شده خود را حفظ کند. پس از خنک شدن، لاستیک دوام بیشتری خواهد داشت و به شکل مورد نظر خود پایدار می ماند.

5. لاستیک را خنک کرده و از قالب خارج کنید
پس از پخت مناسب، حرارت برداشته شده و محصول نهایی خنک می شود. پس از خنک شدن، یک کارمند یا ماشین خودکار محصول را از قالب خارج می کند و آن را به سمت پایین خط تولید می فرستد.

انواع قالب گیری لاستیکی

فرآیند بالا یک توضیح بسیار سطح بالا است. هر روش قالب‌گیری لاستیکی آن مراحل کلی را با تغییرات کلیدی دنبال می‌کند.

سه نوع معمولی قالب گیری لاستیکی عبارتند از قالب گیری فشاری، قالب گیری تزریقی و قالب گیری انتقالی. هر فرآیند کمی متفاوت است و مزایای خاص خود را دارد.

قالب گیری فشرده سازی لاستیکی چیست؟ | فرآیند قالب گیری فشرده سازی لاستیک

قالب گیری فشرده سازی لاستیک اولین شکل قالب گیری لاستیک است. اولین محصولات لاستیکی مصرفی با قالب گیری فشرده در دهه 1890 توسط هاروی فایرستون ساخته شد و از آن زمان تا کنون این فرآیند کم و بیش یکسان باقی مانده است.

ابتدا، ماده اولیه به یک “پیش فرم” قالب گیری می شود که یک نسخه کمی بزرگتر از محصول به همان شکل است. برای مثال، اگر می‌خواهید حلقه O را قالب‌گیری کنید، ابتدا مواد لاستیکی را به شکل دایره‌ای بزرگ‌تر درآورید. با ساختن یک نسخه بزرگتر از محصول نهایی خود، اطمینان حاصل می کنید که حفره هنگام قالب گیری کاملا پر می شود.

پیش فرم داخل قالب قرار می گیرد و سپس در آن بسته می شود. گرما و فشار اعمال می‌شود و باعث می‌شود که مواد اضافی از پیش‌فرم به شیارهایی بریزد که مخصوصاً سرریز (یا اصطلاح فنی فلاش) را بگیرد. گرما و فشار باعث خشک شدن لاستیک می شود و محصول نهایی خنک شده از قالب خارج می شود.

 

مزایای قالب گیری فشرده سازی لاستیکی

  • ابزار کم هزینه در مقایسه با سایر انواع قالب گیری
  • فرآیند مقرون به صرفه زمانی که فقط به دقت سطح متوسط ​​نیاز است
  • حداکثر تعداد حفره ها
  • سرریز/فلاش را به حداقل می رساند
  • می تواند اکثر انواع لاستیک را پردازش کند
  • در صورت نیاز، زمان درمان طولانی تری را فراهم می کند
  • انتخاب عالی برای قالب گیری قطعات بزرگ
فرآیند قالب گیری لاستیکی

فرآیند قالب گیری لاستیکی

 

قالب گیری تزریقی لاستیک چیست؟ فرآیند قالب گیری تزریق لاستیک

قالب گیری تزریق لاستیک شامل قرار دادن مواد لاستیکی از قبل گرم شده در یک حفره و سپس اعمال گرما و فشار برای پخت است. برای چند دهه، قالب گیری فشاری روش انتخابی صنعت بود. سپس، در دهه 1960، تولیدکنندگان از صنعت پلاستیک سرنخ گرفتند و شروع به استفاده از قالب گیری تزریقی برای تولید محصولات کردند. امروزه این روش پرکاربردترین و اغلب کارآمدترین است.

مطالب مرتبط:  چگونه قبض های انرژی خود را با استفاده از نوار آب و هوای لاستیکی کاهش دهید

این کارایی تا حدی به این دلیل است که قالب گیری تزریقی نیازی به ایجاد پیش فرم ندارد. در عوض، مواد لاستیکی خام قبل از برش به نوارهای نازک در مقادیر زیادی مخلوط می شوند. این نوارها به صورت دستی در یک پیچ قرار می گیرند، که برای ایجاد تکانه می چرخد ​​و لاستیک را از کانال انتقال به یک بشکه می فرستد. همانطور که پیچ می چرخد، در واقع مواد را از قبل گرم می کند و جریان آن را به داخل حفره قالب آسان تر می کند.

هنگامی که به طور ایمن در قالب قرار گرفت، لاستیک از قبل گرم شده کمی بیشتر گرم می شود، این بار با فشار اضافی. مانند قالب گیری فشرده، این گرما و فشار لاستیک را خشک می کند. محصول خنک شده، قالب گیری شده و دستگاه برای دور دیگری آماده می شود.

مزیت قالب گیری تزریقی لاستیک

  • بدون نیاز به پیش فرم یا قرار دادن پیش فرم
  • مواد با سهولت بیشتری نسبت به روش های دیگر وارد حفره ها می شوند
  • پیش گرم شدن با پیچ می تواند به معنای زمان پخت کمتر باشد
  • زمان چرخه کمتر
  • می تواند محصولات بیش از حد قالب گیری تولید کند
  • انتخاب خوبی برای کاربردهای با دقت بالا
  • انتخاب خوبی برای محصولاتی که نیاز به اتصال لاستیک به فلز دارند
  • حداقل ضایعات فلاش یا سرریز
  • می تواند کاملاً خودکار باشد
  • محصولات سازگار ایجاد می کند
  • می تواند اشکال محصول پیچیده تری ایجاد کند

قالب گیری انتقال لاستیکی چیست؟ فرآیند قالب گیری انتقال لاستیک

قالب‌گیری انتقال لاستیکی ، مانند قالب‌گیری فشاری، شامل ایجاد پیش‌فرم‌ها است، اما شباهت‌ها به اینجا ختم می‌شود. پیش‌فرم‌ها می‌توانند بزرگ‌تر باشند، و لازم نیست که به شکل محصول نهایی باشند. یک پیش فرم بزرگ حتی می تواند صدها حفره کوچکتر را پر کند. پیش فرم فقط باید در دیگ چاه دستگاه قرار گیرد.

قالب‌گیری انتقالی شامل چندین بخش مختلف ماشین است که با هم کار می‌کنند، از جمله پیستون، دیگ چاه، صفحه حفره، صفحه پایه، صفحه اسپرو و ​​اجکتور که قطعات نهایی را از دستگاه خارج می‌کند.

در فرآیند قالب‌گیری انتقال، پیش‌فرم‌ها مستقیماً در حفره قالب قرار نمی‌گیرند. در عوض، آنها را در گلدان چاه قرار می دهند که دارای یک پیستون در بالای آن و صفحه بالایی در زیر آن است. هنگامی که پیستون فعال می شود، پریفرم ها را به سمت پایین فشار می دهد، در نتیجه آنها را از گلدان، از طریق اسپروها و به داخل یک حفره قالب در انتهای خط “انتقال” می دهد.

پیستون تا زمانی که قالب پر شود و حرارت و فشار کافی برای خشک شدن محصول اعمال شود، فعال می ماند. سپس اجازه داده می شود تا محصول خنک شود و از قالب خارج می شود. حفره قالب و گلدان تمیز شده و برای چرخه دیگری آماده می شود.

مزایای قالب گیری لاستیکی ترانسفر

  • نسبت به قالب‌گیری فشاری به پیش‌فرم‌های کمتر و کم‌پیچیده‌تری نیاز دارد
  • پیش فرم ها را می توان با دست برش داد
  • ابزار کم هزینه
  • دقت بیشتر نسبت به قالب گیری فشاری
  • مناسب برای اتصال لاستیک به فلز
  • مناسب برای قالب گیری بیش از حد
  • قابل استفاده برای قطعات بزرگتر
  • زمان درمان طولانی تری را فراهم می کند
  • دقت متوسط ​​به بالا، کمی بالاتر از قالب گیری فشرده سازی را می دهد
  • با اکثر الاستومرها قابل استفاده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

شایگان لاستیک، طراح و تولیدکننده تمامی قطعات لاستیکی مطابق استانداردهای جهانی و نیز استفاده از بهترین متریال روز دنیا با کادری مجرب آمادگی تولید و عرضه انواع دیافراگم ها در سایزها و ضخامتهای مختلف مطابق درخواست شما مشتریان گرامی می باشد.شایگان لاستیک، با بیش از یک دهه تجربه در عرصه طراحی و تولید انواع قطعات لاستیکی و پلیمری در ابعاد و متریال های مختلف و استفاده از جدیدترین اطلاعات این صنعت و دارا بودن کادر فنی مجرب، ضمن رعایت کلیه استانداردهای جهانی و با هدف پیشرفت و توسعه صنعت کشور توانسته گام بزرگی در این راه بردارد.

دسترسی سریع